Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Zatrzymywał pociągi, zatrzymała go ABW

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Nokia Solutions&Networks

Data publikacji:
08-04-2025
Ostatnia modyfikacja:
08-04-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
PAP/Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Zatrzymywał pociągi, zatrzymała go ABW
fot. Komenda Wojewódzka Policji we Wrocławiu
Agencja Bezpieczeństwa Wewnętrznego schwytała prawdopodobnego sprawcę zatrzymań pociągów we wrocławskim węźle. Jak podaje Polska Agencja Prasowa, 57-latek został przyłapany podczas kolejnej próby nieuprawnionego użycia sygnału RadioStop.

Nielegalne zatrzymania pociągów pasażerskich były plagą Wrocławia od marca ubiegłego roku. Sprawca najczęściej odtwarzał sygnał RadioStop w momencie przejazdu pociągu przez wiadukt lub most. Powodowało to dodatkowe niebezpieczeństwo, utrudniając ewentualną ewakuację pasażerów. W poszukiwaniu sprawcy – oprócz ABW – brali udział funkcjonariusze policji, Służby Kontrwywiadu Wojskowego, Centralnego Biura Zwalczania Cyberprzestępczości, Straży Ochrony Kolei oraz pracownicy Urzędu Komunikacji Elektronicznej.

Fałszywy alarm. Mogą być dalsze zarzuty

Schwytany na gorącym uczynku 57-latek miał w plecaku elektroniczne urządzenia nadawcze, które wykorzystywał do nadawania sygnału zatrzymującego pociągi, oraz antenę. Podczas przeszukania jego mieszkania zabezpieczono – między innymi – 6 kolejnych radiostacji.

W prokuraturze zatrzymany usłyszał zarzut z paragrafu 2 artykułu 224a Kodeksu Karnego – o wzniecanie fałszywego alarmu („Kto wiedząc, że zagrożenie nie istnieje, zawiadamia o zdarzeniu, które zagraża życiu lub zdrowiu wielu osób lub mieniu w znacznych rozmiarach lub stwarza sytuację, mającą wywołać przekonanie o istnieniu takiego zagrożenia, czym wywołuje czynność instytucji użyteczności publicznej lub organu ochrony bezpieczeństwa, porządku publicznego lub zdrowia mającą na celu uchylenie zagrożenia, podlega karze pozbawienia wolności od 6 miesięcy do lat 8”). Organy ścigania zastrzegają, że zarzuty mogą zostać rozszerzone w toku śledztwa. Sąd tymczasowo aresztował podejrzanego na 3 miesiące.

Problem nierozwiązany od lat

Jak wielokrotnie pisaliśmy na łamach Rynku Kolejowego, włamania do systemu RadioStop są od dawna smutną codziennością polskiej kolei. W rekordowym jak dotąd 2023 r. takich przypadków było 775. Przestarzały, analogowy system nie ma praktycznie żadnych zabezpieczeń przed nieuprawnionym użyciem. To zaś może mieć charakter wybryku chuligańskiego, ale równie dobrze może być wykorzystane przez terrorystów lub agentów wrogich Polsce państw w celach sabotażowych.

Docelowym rozwiązaniem powinno być wprowadzenie na szeroką skalę łączności cyfrowej GSM-R (z dodaną funkcjonalnością awaryjnego zatrzymywania pociągów). Przejściowo sytuację mogłaby poprawić wymiana – zarówno po stronie zarządcy infrastruktury, jak i przewoźników – najstarszych urządzeń VHF wykorzystujących częstotliwość 150 MHz.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Nokia Solutions&Networks

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

PKP PLK: Co dalej z nadużywaniem Radiostop?

Infrastruktura

PKP PLK: Co dalej z nadużywaniem Radiostop?

Łukasz Malinowski 23 lutego 2024

Nieuprawnione użycie Radiostop. Tak źle jeszcze nie było

Pasażer

Media: Policjant zatrzymywał pociągi radio-stopem

Prawo i polityka

Lubuskie: Ktoś zatrzymuje pociągi radiostopem. Dla zabawy?

Warte uwagi

Zobacz również:

PKP PLK: Co dalej z nadużywaniem Radiostop?

Infrastruktura

PKP PLK: Co dalej z nadużywaniem Radiostop?

Łukasz Malinowski 23 lutego 2024

Nieuprawnione użycie Radiostop. Tak źle jeszcze nie było

Pasażer

Media: Policjant zatrzymywał pociągi radio-stopem

Prawo i polityka

Lubuskie: Ktoś zatrzymuje pociągi radiostopem. Dla zabawy?

Warte uwagi

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5